Šv. Uršulė su kankinėmis

Rezervuoti vizito laiką
Užsakyti geros kokybės skaitmeninį vaizdą
Muziejus Lietuvos dailės muziejus
Fondas pagrindinis
Eksponato tipas tapyba 
Sritys menas
Pirminės apskaitos numeris LDM ED 65526
Inventorinis numeris LDM T 3995
Matmenys aukštis – 160 cm
plotis – 125 cm
Medžiagos medis 
Atlikimo, pagaminimo technika aliejinė tapyba 
Autorius (-iai)
Sukūrimo data XVI a. pab. – XVII a. pr.
Sukūrimo stilius ir periodas manierizmas (Europoje) 

Aprašymas

Eksponato aprašymas

Šv. Uršulė – mergelė kankinė, pasak legendos, kartu su vienuolika tūkstančių mergelių piligrimių nužudyta prie Kelno, joms grįžtant iš Romos. Paveiksle šventoji pavaizduota tradiciškai – ištiesusi rankas į šalis po savo skraiste ji glaudžia mergeles kankines. Šv. Uršulės figūra didesnė už jos draugių, galvą puošia karūna (manoma, kad šventoji buvusi Britanijos karaliaus dukra). Angelai virš šventosios galvos laiko rožių vainiką, simbolizuojantį Dievo meilę ir kankinių kraują. Už tikėjimą išlietą kraują primena ir raudona draperija, laikoma vieno iš angelų. Palmės šakelė antrojo angelo rankoje simbolizuoja kankinės pergalę prieš mirtį. Palmės šakeles laiko ir mergelės kankinės. Kartu su draugėmis šv. Uršulė po savo skraiste glaudžia popiežių, pavaizduotą maldingai sudėtomis rankomis (donatoriaus poza). Jo veido bruožuose galima įžvelgti portretinį panašumą su popiežiumi Pijumi V. Tai leistų spėti, kad paveikslas buvo nutapytas Romoje, greičiausiai apie 1570–1572 m., kai Sprangeris dirbo popiežiui Pijui V ir gyveno Vatikane. Daryti tvirtesnes išvadas trukdo tai, kad nedaug išliko Romoje sukurtų dailininko kūrinių, dauguma jų yra žinomi tik iš literatūros. Palyginus Lietuvos dailės muziejuje saugomą paveikslą su Čekijos ir Austrijos muziejuose esančiais dailininko kūriniais, ši prielaida atrodo visiškai tikėtina. Paveiksle nesunku atpažinti būdingus dailininko stiliaus bruožus – rafinuotą grakščių figūrų eleganciją pabrėžia įmantriai drapiruotos drabužių klostės, perlamutrinis žalsvų, rausvų, gelsvų tonų koloritas kuria prabangos ir irealumo įspūdį. Vis dėlto ir spalviniai deriniai, ir kompozicija kūrinyje iš Lietuvos dailės muziejaus yra santūresni ir labiau subalansuoti, negu darbuose, sukurtuose Austrijos imperatoriams. Tai ypač akivaizdu paveikslą palyginus su ta pačia tema apie 1581 m. nutapyta kompozicija „Šv. Uršulė“, esančia Prahos nacionalinėje galerijoje.

Aprašė Dalia Tarandaitė

Kiti pavadinimai

Pagrindinis pavadinimas

Pavadinimas Kalba Tipas Data  
Šv. Uršulė su kankinėmis įrašas inventoriaus knygoje daugiau informacijos...

Istorijos, kultūros, dailės informacija

Tema šventoji

Parodos

Turinys neužkrautas..

Informacija apie aprašą

Šaltinis
Lietuvos sakralinė dailė, T1: Tapyba, skulptūra, grafika. Parodos "Krikščionybė Lietuvos mene" katalogas. Sudarė Dalia Tarandaitė. Vilnius, 2003, poz. I. 15

Eksponato autorinės turtinės teisės